Hormonale afwijkingen

Op 28 maart 2015 gaf de dokter een infosessie met als titel "De menopauze, anders bekeken"

De gebruikte diavoorstelling van deze infosessie vind je door hier te klikken.

Op 25 oktober 2014 gaf de dokter een infosessie over "Bijnierinsufficiëntie"

De gebruikte diavoorstelling van deze infosessie vind je door hier te klikken.

Op 28 november 2015 gaf de dokter een infosessie over "AGS"

De gebruikte diavoorstelling van deze infosessie vind je door hier te klikken.

In sommige gevallen zal de dokter u suppletie met 1 of meerdere van volgende hormonen voorschrijven:

Hydrocortison/Cortisol

Cortisol is een andere naam voor hydrocortison, een bijnierschorshormoon. Hydrocortison wordt voorgeschreven bij bijnierziekten zoals de ziekte van Addison en de ziekte van Cushing, bij huidziekten zoals exceem, bij auto-immuunziekten, bij astma, bij bloedarmoede en bij COPD (zoals chronische bronchitis en longemfyseem).

Cortisol zorgt ervoor dat de hersenen bij stress goed functioneren. Het werkt bloedsuikerverhogend. Het is nodig om energie, zouten en mineralen vrij te maken en op te slaan. Verder remt het ontsteking en overgevoeligheidsreacties. Vanwege de eigenschappen van cortisol bij vermindering van de algemene afweer en immuniteit worden afgeleiden van dit hormoon veel gebruikt als geneesmiddel.

Het is een natuurlijk voorkomend bijnierschorshormoon met een belangrijke invloed op de koolhydraatstofwisseling en minder invloed op electrolytenhuishouding. Na de orale toediening wordt het snel uit de darm geresorbeerd. Hydrocortison wordt in de lever gemetaboliseerd, de metabolieten (o.a. tetrahydrocortison en dyhydrocortisol) worden met de urine uitgescheiden.

Op welke bijwerkingen moet ik letten ?

Als u hydrocortison gebruikt omdat uw bijnieren zelf of onvoldoende hydrocortison aanmaken, zult u alleen last van bijwerkingen hebben als de dosering niet goed is ingesteld.

- Bij een plotseling tekort aan hydrocortison

Als u hydrocortison gebruikt omdat uw bijnieren zelf onvoldoende aanmaken (vb. door koorts of extreme inspanning)

• Addison crisis: dit kenmerkt zich door gebrek aan eetlust, misselijkheid, braken, krampende buikpijn en diarree, vaak gepaard gaande met koorts, slaperigheid, sufheid en zwakte, tot verschijnselen als extreme vermoeidheid.
  • Vochttekort: u merkt dit aan een droge huid en slijmvliezen, een lage bloeddruk en vaak diepliggende ogen. U zult dan snel het tekort moeten aanvullen met hydrocortison.

- Soms, meteen vanaf het begin van de behandeling

• Maag- of darmklachten: door het middel vlak voor of tijdens het eten in te nemen, kunt u deze klachten voorkomen. De maag- en darmwand kunnen gevoeliger zijn, waardoor eerder maag- en darmzweren ontstaan. Overleg voor gebruik met uw arts als u recent een maag- of darmzweer heeft gehad of die nu nog heeft. Eventueel kan uw arts een maagzuurbeschermend middel voorschrijven.

- Zelden

• Omdat bijnierschorshormonen de aanmaak en afbraak van koolhydraten beïnvloeden, kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn, verschijnselen van diabetes (suikerziekte) ontstaan. Zij merken dit doordat zij veel dorst krijgen en veel moeten plassen. Dit kan vooral optreden bij mensen boven de 75 jaar. Mensen met diabetes kunnen tijdens de behandeling meer insuline of bloedsuikerverlagende tabletten nodig hebben. Meet extra vaak uw bloedglucosegehalte.
  • Stoornissen in het hartritme. U kunt een licht verhoogd risico op hartritmestoornissen hebben.

- Soms, bij veel hydrocortison in het bloed

• Tijdelijke veranderingen in gevoel en stemming, die per persoon kunnen verschillen. Men kan energieker, prikkelbaar, rusteloos, angstig of agressief worden, maar ook neerslachtig, futloos of vermoeid. Overleg voor gebruik met uw arts als u depressief bent of hiervoor wordt behandeld. Mocht u veel last hebben van stemmingsveranderingen, vraag dan uw arts om advies. Mogelijk kan de dosering enigszins worden verlaagd.

- Als er maandenlang een grote hoeveelheid hydrocortison in het bloed is

• Sommige mensen worden dikker door de veranderde opbouw en afbraak van vet, door een toename van de eetlust en door het vasthouden van vocht. Het is vaak nodig de eetgewoonten aan te passen om het gewicht op peil te houden.
  • Regelmatig krijgen mensen een opgezwollen gezicht. Dit is voor velen een belangrijk nadeel van de behandeling. Het is niet altijd mooi en terwijl het niet goed met hen gaat, zien zij er voor hun omgeving juist 'welvarend' uit. De zwelling van het gezicht neemt af na een paar weken.

Thyroid Erfa

Bij het vermoeden van een schilkllierproblematiek zal de dokter naast het vaststellen van de klinische tekenen, ook het vrij T3 en T4 bepalen.

Klassieke en iets goedkopere medicatie bevat enkel T4 maar organische preparaten zoals Tyroid Erfa bevatten ook T3 en zijn veel efficiënter.